Subscribe Now: Feed Icon

Ahad, 4 Mac 2012

Emas jatuh ke atas permintaan dunia untuk dolar



Harga emas jatuh dalam perdagangan AS pada hari Jumaat apabila pelabur menjual logam sebagai pertukaran untuk dolar, yang meningkat terima kasih kepada yen lemah dan apabila sentimen bahawa kelonggaran monetari tidak akan muncul semula di Amerika Syarikat pada bila-bila masa tidak lama lagi.

Mengenai bahagian Comex New York Mercantile Exchange, niaga hadapan emas bagi penghantaran April diniagakan pada USD1, 709,15 auns troy, menurun 0.76%.

Niaga hadapan emas mungkin untuk menguji sokongan di USD1, 689,95 1 auns Rabu rendah, dan rintangan troy USD1, 792,15, tinggi hari ini.

Pengerusi Rizab Persekutuan, Ben Bernanke memberitahu Kongres awal minggu ini bahawa ekonomi negara sedang menunjukkan tanda-tanda peningkatan, isyarat pasaran ditafsirkan untuk bermakna peluang pusingan ketiga pelonggaran kuantitatif telah jatuh.

Sejak dilanda kegawatan ekonomi, Fed telah dilancarkan dua pusingan pelonggaran kuantitatif, di mana pihak berkuasa monetari membeli aset seperti sekuriti bersandarkan gadai janji atau bon Perbendaharaan dari bank dengan tujuan mengepam ekonomi dengan mudah tunai, mengurangkan kadar faedah dan merangsang pelaburan dan menyewa.

Sebagai kesan sampingan, dolar menjadi lemah dan emas menguatkan, jadi laporan mencadangkan langkah-langkah rangsangan semakin emas dihantar semakin tidak mungkin jatuh.

Yen lemah, produk melonggarkan di Jepun, didorong lebih banyak permintaan bagi dolar, yang terus mengekalkan harga emas yang rendah.

Masih, penilaian Bernanke ekonomi adalah apa-apa tetapi bercahaya, dan kadar faedah dijangka kekal rendah di Amerika Syarikat bagi tempoh masa yang panjang, yang menyediakan sokongan untuk logam kuning.

Di tempat lain pada penyampaian Comex, perak untuk bulan Mei adalah 2.81% dan perdagangan pada USD34.658 auns troy, sedangkan tembaga untuk penyampaian Mei adalah 0.80% dan perdagangan di USD3.900 paun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Subscribe via email