Subscribe Now: Feed Icon

Khamis, 26 Januari 2012

Target Trading


Kita sudah mempelajarinya beberapa waktu lalu. Cuba lihat bagaimana menentukan target / tujuan trading anda pada saat kita membuat sebuah trading system.

Pengurusan Risiko dan kewangan

Ini juga sudah kita pelajari. Iaitu bagaimana meletakkan Stop Loss, menentukan risk to reward ratio atau juga dana yang diperlukan untuk membuka real account. Mungkin yang perlu ditambah di sini adalah menetapkan bila-bila anda melakukan withdrawal selepas profit diperolehi.

Withdrawal adalah saat termanis dalam trading. Dengan melakukan withdrawal anda juga membantu psikologi trading anda untuk tetap sihat. Pasalnya beberapa peniaga tidak mampu menahan mental serakahnya ketika dana di akaunnya telah berkembang beratus-ratus peratus dan mula menjadi over size alias terlalu banyak memasukkan kedudukan. Akibatnya loss lagi. Nah disyorkan bila dana anda telah berkembang cukup besar (katakanlah berkembang menjadi 200%) ada baiknya untuk keuntungan anda dan hanya menyisakan modal semula untuk kembali memulakan dari sifar. Tariklah, bukankah itu manis?

Trading System

Ah, ini sudah dibincangkan panjang lebar. Sebuah trading system adalah jantung dari trading plan anda. Buatlah sebuah trading system yang benar-benar sesuai dengan watak diri Anda sendiri.

Jam Trading

Jam trading membantu anda untuk mengetahui bilakah masa yang tepat untuk memantau kedudukan kerana pada saat tersebut banyak peluang yang boleh diambil. Ada beberapa pilihan disini seperti apakah anda hendak bertrading pada saat salah satu market buka, kedua-dua market mata wang yang anda tradingkan dibuka atau pada saat market benar-benar tutup kedua-duanya. Adakah anda hendak bertrading pada jam berita sering dikeluarkan atau tidak, dan sebagainya. Jam trading akan membantu anda menentukan masa
terbaik bagi diri anda sendiri

Peraturan-Peraturan bagi Diri Sendiri

Kadang dalam perjalanan trading kita, kita akan mencari prinsip-prinsip baru dalam trading. Nah kita perlu mencatatnya dan menjalankannya dengan disiplin. Beberapa contoh prinsip-prinsip tersebut boleh berbunyi seperti ini:
• Saya tidak akan bertrading bila salah satu market sedang cuti.
• Saya tidak akan bertrading pada hari Isnin kerana pasaran baru dibuka.
• Dalam keadaan apa pun saya akan tetap mematuhi sistem trading saya.
• Saya hanya akan melihat platform forex saya satu kali sehari.

Hanya ingat bahawa setiap orang mempunyai aturannya sendiri. Jadi, cari aturan anda sendiri dan yakinlah pada diri anda.

Sebuah Jurnal Trading

Adalah penting untuk mencatat semua aktiviti trading anda termasuk semua tekanan psikologi yang berlaku ketika anda bertrading. Ini akan membantu anda untuk mereview apa yang telah terjadi pada dana yang anda laburkan di kemudian hari. Cadangan saya, buat sebuah blog untuk itu. Saat ini banyak pembekal blog percuma kok di internet. Daftarkan dan rajin-rajinlah melakukan posting. Siapa tahu blog anda ramai dikunjungi trader lain dan dapat memberikan pendapatan tambahan hehehe.

kekurangan anda
Ayolah, akui bahawa anda dan Saya mempunyai kekurangan. Kejujuran adalah awal perubahan bukan? Beberapa kekurangan dapat seperti ini bunyinya:
• Saya sering tidak patuh pada trading system yang saya buat.
• Saya seringkali bertrading oversize alias kebanyakan membuka posisi.
• Saya sering takut untuk melakukan entry padahal trading system saya sudah menunjukkan untuk masuk.

Catat semua kekurangan anda dan perbaiki!
Nah buat trading plan anda sendiri. Lalu patuhi trading plan anda sebagai sebuah peraturan-peraturan yang harus dipatuhi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Subscribe via email